Нормативно-правові документи

                           

                                         Про затвердження Порядку
Cтворення груп подовженого дня
у державних і комунальних
закладах загальної середньої освіти

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
25.06.2018  № 677
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 липня 2018 р.
за № 865/32317

Про затвердження Порядку створення груп подовженого дня у державних і
комунальних закладах загальної середньої освіти
Відповідно до абзацу другого частини п’ятої статті 14 Закону України «Про
загальну середню освіту», Положення про Міністерство освіти і науки України,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року №
630, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок створення груп подовженого дня у державних і
комунальних закладах загальної середньої освіти, що додається.
2. Директорату дошкільної та шкільної освіти (Осмоловський А.Ю.) забезпечити в
установленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до
Міністерства юстиції України.
3. Управлінню з питань інформаційної політики та комунікацій (Голубова Т.А.)
після державної реєстрації цього наказу забезпечити його оприлюднення на
офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Хобзея
П.К.
Міністр  Л.М. Гриневич
ПОГОДЖЕНО:
В.о. Голови Державної
регуляторної служби України
Заступник Міністра фінансів України
В.П. Загородній
С. Марченко








Генеральний секретар
Всеукраїнського громадського
об’єднання «Національна Асамблея
людей з інвалідністю України» В. Назаренко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти
і науки України
25 червня 2018 року №
677
Зареєстровано в
Міністерстві  юстиції
України 24 липня 2018 р.  за №
865/32317
ПОРЯДОК
створення груп подовженого дня у державних і комунальних закладах загальної
середньої освіти
1. Цей Порядок визначає механізм утворення груп подовженого дня у
державних і комунальних закладах загальної середньої освіти (далі - групи
подовженого дня) та основні засади їх функціонування.
2. Група подовженого дня створюється для:
організації навчальної, виховної та пізнавальної діяльності учнів;
організації дозвілля учнів;
надання кваліфікованої допомоги учням у підготовці до уроків і виконанні
домашніх завдань;
формування в учнів ключових компетентностей, необхідних для успішної
життєдіяльності та самореалізації особистості;
забезпечення виконання індивідуальної програми розвитку особи з особливими
освітніми потребами, індивідуального навчального плану (за наявності).
3. Організація та функціонування групи подовженого дня здійснюються з
додержанням вимог законодавства щодо охорони праці, правил протипожежної
езпеки, санітарно-гігієнічних та державних будівельних правил та норм.
4. Група подовженого дня створюється за наявності необхідної матеріально-технічної бази та умов для організації харчування учнів.
Засновник закладу загальної середньої освіти може створювати умови для
організації денного відпочинку (сну) в групі подовженого дня, сформованій з учнів
першого класу.
5. Групи подовженого дня створюються та функціонують відповідно до рішення
засновника закладу загальної середньої освіти за письмовими зверненнями батьків,
інших законних представників учнів.
На підставі рішення засновника керівник закладу загальної середньої освіти
видає наказ про організацію діяльності групи подовженого дня.
6. Нормативи наповнюваності груп подовженого дня встановлюються
відповідно до Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів
(ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних
закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих
предметів у загальноосвітніх навчальних закладах, затверджених наказом
Міністерства освіти і науки України від 20 лютого 2002 року № 128,
зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06 березня 2002 року за №
229/6517.
Рішення про встановлення меншої чисельності учнів групи подовженого дня
приймає керівник закладу загальної середньої освіти за погодженням із
засновником закладу загальної середньої освіти.
Зарахування учнів до групи подовженого дня та їх відрахування з неї
здійснюються згідно з наказом керівника закладу загальної середньої освіти на
підставі відповідної заяви батьків або інших законних представників учнів.
Заяви про зарахування учнів до групи подовженого дня приймаються протягом
навчального року.
Різниця у віці учнів, зарахованих до групи подовженого дня, не може
перевищувати двох років.
У закладах загальної середньої освіти, що знаходяться в сільській та/або гірській
місцевості, де здійснюється підвезення учнів шкільним автобусом, можуть
утворюватися групи подовженого дня для учнів різних вікових груп.
7. Для осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та
спеціальних класах закладів загальної середньої освіти на підставі письмового
звернення їх батьків, інших законних представників, утворюються інклюзивні та/або
спеціальні групи подовженого дня.
Для забезпечення ефективності освітнього процесу наповнюваність спеціальних
груп подовженого дня має відповідати наповнюваності спеціальних класів.
Інклюзивна група подовженого дня - група подовженого дня, до якої зараховано
особу (осіб) з особливими освітніми потребами.
В інклюзивних групах подовженого дня кількість учнів з особливими освітніми
потребами становить:
одна - три дитини із числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату,
затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими
інтелектуальними порушеннями тощо;
не більш як двоє дітей із числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями
мовлення, у тому числі з дислексією, розладами спектра аутизму, іншими складними
порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в
поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку) або
тих, що пересуваються на візках.
Організація освітнього процесу здійснюється з урахуванням особливостей
навчально-пізнавальної діяльності осіб з особливими освітніми потребами,
індивідуальних програм розвитку, індивідуальних навчальних планів (за наявності)
та рекомендацій інклюзивно-ресурсних центрів.
Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для дитини (дітей) з
тяжкими порушеннями та дитини (дітей), яка (які) мають порушення
інтелектуального розвитку, в інклюзивній групі подовженого дня забезпечує
асистент вихователя з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності
осіб з особливими освітніми потребами.
8. Режим роботи групи подовженого дня та організації освітнього процесу
схвалюється педагогічною радою і затверджується керівником закладу загальної
середньої освіти.
Режим роботи групи подовженого дня повинен передбачати:
  організацію:
  прогулянки (прогулянок) на відкритому повітрі тривалістю не менш як
одна година 30 хвилин для учнів перших - четвертих класів;
  харчування тривалістю не менш як 30 хвилин;
  виконання домашніх завдань (за наявності) тривалістю не більше однієї
години;
  проведення спортивно-оздоровчих занять для учнів тривалістю не менше
години.
Режим роботи спеціальної групи подовженого дня розробляється відповідно
до Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до улаштування,
утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей,
які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів», затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я
України від 20 лютого 2013 року № 144, зареєстрованих в Міністерстві юстиції
України 14 березня 2013 року за № 410/22942.
Тривалість перебування учнів у групі подовженого дня становить не більше
шести годин на день. На підставі заяви батьків, інших законних представників учнів
дозволяється відпускати учнів групи подовженого дня у зручний для батьків час.
Для профілактики стомлюваності, порушення статури, зору учнів початкових
класів необхідно через кожні 15 хвилин заняття проводити фізкультхвилинки,
гімнастику для очей.
9. Вихователь працює з учнями відповідно до щоденного плану роботи
вихователя, який, як правило, включає: прогулянку, самопідготовку, виховні бесіди,
дидактичні та рольові ігри тощо.
План роботи вихователя групи подовженого дня погоджується із заступником
керівника закладу загальної середньої освіти із виховної роботи і затверджується
керівником такого закладу.
10. Фінансування груп подовженого дня здійснюється за кошти засновника та за
інші кошти, не заборонені законодавством.
11. Відповідальними за життя та здоров’я учнів під час їх перебування в групі
подовженого дня є керівник закладу загальної середньої освіти, його заступник,
вихователь та інші педагогічні працівники.
12. Відповідальними за збереження навчального обладнання, що
використовується для організації групи подовженого дня, є вихователь та інші
педагогічні працівники.
Генеральний директор
директорату дошкільної
та шкільної освіти 



  


Про затвердження Положення
про групу продовженого дня
загальноосвітнього навчального
закладу
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
№ 1121 від 5 жовтня 2009 року
Про затвердження Положення про групу
продовженого дня загальноосвітнього
навчального закладу
Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Положення про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального
закладу, що додається.
Прем'єр-міністр України       Ю. ТИМОШЕНКО
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 5 жовтня 2009 р. № 1121
ПОЛОЖЕННЯ
про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу
1. Це Положення встановлює порядок утворення, комплектування та організації
навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітнього
навчального закладу незалежно від типу і форми власності (далі - група
продовженого дня).
2. Під час організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня
загальноосвітній навчальний заклад керується Конституцією і законами України,
статутом загальноосвітнього навчального закладу, наказами МОН та цим
Положенням.
3. Група продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу державної та
комунальної форми власності функціонує за рахунок коштів відповідних бюджетів, а
приватної форми власності - за рахунок коштів засновника (власника) та інших
джерел, не заборонених законодавством.
4. Під час організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня
загальноосвітній навчальний заклад державної та комунальної форми власності
може надавати платні освітні послуги на договірній основі згідно з переліком
платних послуг, які можуть надаватися державними навчальними закладами,
затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 р. № 38
(Офіційний вісник України, 1997 р., число 4, с. 30).
5. Основними завданнями групи продовженого дня є:
організація самостійної роботи учнів із закріплення та поглиблення знань,
умінь та навичок, набутих на уроках;
створення сприятливих умов для формування учнівського колективу та
надання кваліфікованої допомоги учням у підготовці до уроків і виконанні
домашніх завдань;
організація індивідуальної, групової та колективної роботи учнів;
організація дозвілля учнів;
формування в учнів ціннісних орієнтацій;
здійснення заходів, спрямованих на збереження та зміцнення здоров'я учнів,
на їх психічний та фізичний розвиток, набуття навичок здорового способу
життя;
виховання позитивного ставлення до суспільно-корисної праці;
надання допомоги батькам або особам, які їх замінюють, у вихованні учнів.
6. Учасниками навчально-виховного процесу групи продовженого дня є керівник
загальноосвітнього навчального закладу, учні, вихователь та інші педагогічні
працівники, батьки або особи, які їх замінюють, психолог, бібліотекар, медичний
працівник закладу, а також вчителі, керівники гуртків, спеціалісти позашкільних
установ і організацій, які мають педагогічну освіту.
Права і обов'язки учасників навчально-виховного процесу групи продовженого дня
визначаються Законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту",
статутом загальноосвітнього навчального закладу, правилами внутрішнього
трудового розпорядку, наказами МОН та цим Положенням.
7. Рішення про утворення групи продовженого дня загальноосвітнього навчального
закладу державної та комунальної форми власності приймає його керівник за
погодженням з місцевим органом виконавчої влади та органом місцевого
самоврядування, а приватної форми власності за погодженням із засновником
(власником).
8. Група продовженого дня утворюється за наявності:
необхідної навчально-матеріальної бази;
умов для організації денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня,
сформованої з учнів першого класу;
умов для організації харчування відповідно до Державних санітарних правил і
норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та
організації навчально-виховного процесу.
9. Наповнюваність групи продовженого дня здійснюється згідно з наказами МОН.
10. Рішення про зменшення чисельності учнів групи продовженого дня приймає
керівник загальноосвітнього навчального закладу за погодженням з місцевим
органом виконавчої влади та органом місцевого самоврядування.
11.Відносини між загальноосвітнім навчальним закладом і батьками або особами, які
їх замінюють, з питань організації навчально-виховного процесу групи
продовженого дня регулюються цим Положенням.
12. Зарахування учнів до групи продовженого дня та їх відрахування здійснюються
згідно з наказом керівника загальноосвітнього навчального закладу на підставі
відповідної заяви батьків або осіб, які їх замінюють.Заяви про зарахування учнів до
групи продовженого дня приймаються на початку кожного навчального року, як
правило, до 5 вересня.
13. Група продовженого дня може комплектуватися з учнів одного класу, кількох
класів (зокрема, перших або других, або третіх), кількох різних класів, але не більш
як чотирьох вікових груп. Режим роботи групи продовженого дня розробляється
відповідно до Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання
загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу,
ухвалюється педагогічною радою і затверджується керівником загальноосвітнього
навчального закладу.
14. Режим роботи групи продовженого дня повинен передбачати:
1) організацію:
прогулянки тривалістю не менш як одна година 30 хвилин (для учнів перших -четвертих класів);
харчування тривалістю не менш як 30 хвилин;
суспільно-корисної праці;
денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів
першого класу, тривалістю не менш як одна година 30 хвилин;
2) виконання домашніх завдань для учнів другого класу тривалістю 45 хвилин,
третього класу - одна година 10 хвилин, четвертого класу - одна година 30 хвилин,
п'ятого - шостого класів - дві години 30 хвилин, для учнів сьомого класу - три
години;
3) проведення:
спортивно-оздоровчих занять для учнів першого класу тривалістю не менш як
35 хвилин, другого - четвертого класів - 40 хвилин, для учнів п'ятого - сьомого
класів - 45 хвилин;
занять у гуртках, секціях, екскурсій.
15. Тривалість перебування учнів у групі продовженого дня становить шість годин
на день, а за наявності відповідної заяви батьків або осіб, які їх замінюють, може
зменшуватися.
16. Для організації денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої
з учнів першого класу, адміністрація загальноосвітнього навчального закладу
облаштовує відповідне приміщення з додержанням вимог законодавства щодо
охорони праці, правил протипожежної безпеки, санітарно-гігієнічних та державних
будівельних правил та норм.
17. Відповідальність за збереження навчального обладнання покладається на
вихователя та інших педагогічних працівників групи продовженого дня.
18. План роботи вихователя групи продовженого дня погоджується із заступником
керівника загальноосвітнього навчального закладу і затверджується керівником
такого закладу.
19. Планування навчально-виховного процесу групи продовженого дня, подання
статистичних звітів здійснюються відповідно до наказів МОН.
20. Оплата праці вихователя та інших педагогічних працівників групи продовженого
дня проводиться відповідно до законодавства.
21. Для організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня на
належному рівні керівник загальноосвітнього навчального закладу:
створює умови для охорони життя і здоров'я учнів, організації їх харчування і
відпочинку;
несе відповідальність та здійснює контроль за харчуванням учнів групи
продовженого дня, додержанням санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних правил та норм, медичним обслуговуванням, організацією
навчально-виховного процесу групи продовженого дня;
затверджує режим роботи групи продовженого дня, план роботи вихователя,
графік харчування учнів.
22. Норми та порядок організації харчування учнів групи продовженого дня
встановлюються відповідно до норм харчування у навчальних та оздоровчих
закладах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада
2004 р. № 1591 (Офіційний вісник України, 2004 р., № 47, ст. 3107), та наказів МОН.
23. Медичне обслуговування учнів групи продовженого дня здійснюється медичним
працівником загальноосвітнього навчального закладу та закладу охорони здоров'я в
установленому порядку.
24. Контроль за охороною здоров'я учнів групи продовженого дня здійснюють
органи охорони здоров'я.








Посадова інструкція
вихователя
групи продовженого дня
1. Загальні положення
1.1. Ця посадова інструкція розроблена на основі тарифно-кваліфікаційної
характеристики вихователя. Під час складання інструкції враховано також
рекомендації організації служби охорони праці в навчальних закладах Міністерства
освіти та науки України.
1.2. Вихователь призначається на посаду і звільняється з неї директором школи.
1.3. Вихователь повинен мати повну або базову вищу педагогічну освіту (без
вимог до стажу педагогічної роботи).
1.4. Вихователь підпорядковується безпосередньо заступнику директора школи
з виховної роботи.
1.5. У своїй діяльності вихователь керується Конституцією і законами України,
Наказами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України, органів
управління освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і
нормами охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, а також
Статутом і локальними правовими актами школи (у тому числі Правилами
внутрішнього трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, даною
інструкцією), трудовим договором (контрактом). Вихователь дотримується
Конвенції про права дитини.
2. Функції
Основними напрямами діяльності вихователя є:
2.1. Опікування учнями, їх виховання і нагляд за ними під час їхнього
перебування у виховних групах школи.
2.2. Організація і проведення позаурочної навчальної роботи в закріпленій за
ним групі.
3. Посадові обов'язки
Вихователь виконує такі посадові обов'язки:
3.1. Планує, організовує та здійснює виховання учнів.
3.2. Проводить повсякденну роботу, яка забезпечує створення умов для
соціально-психологічної реабілітації учнів, їх соціальної та трудової адаптації.
3.3. Використовує різноманітні прийоми, методи і засоби виховання та навчання
школярів.
3.4. Планує і проводить з учнями корекційно-розвивальну роботу на основі
вивчення їхніх індивідуальних особливостей.
3.5. Спільно з медичними працівниками забезпечує збереження і зміцнення
здоров'я учнів, здійснює заходи, які сприяють їхньому психофізіологічному
розвитку.
3.6. Приймає дітей за встановленим порядком від батьків (осіб, що їх
замінюють) чи вчителів школи; організовує дотримання учнями режиму дня,
виконання ними домашніх завдань, надає їм допомогу в навчанні, організації
відпочинку і здобутті додаткової освіти, залучаючи їх до художньої і науково-технічної творчості, роботи спортивних секцій, гуртків та інших об'єднань за
інтересами.
3.7. Сприяє формуванню в учнів моральних якостей громадянина, формує в них
культуру поведінки, відповідальне ставлення до навчання, праці, повагу до прав
людини, проводить роботу з профілактики відхилень у поведінці, позбавлення від
шкідливих звичок.
3.8. Надає допомогу в організації самоуправління в учнівському колективі.
3.9. Вивчає індивідуальні здібності, інтереси й нахили учнів, їхню поведінку в
сім'ї, житлово-побутові умови проживання сім'ї, взаємини учнів з батьками чи
особами, що їх замінюють.
З.10. Забезпечує у стосунках з учнями дотримання їхніх прав і свобод.
3.11. Веде у встановленому порядку документацію і звітність.
3.12. Бере участь у роботі педагогічної ради школи.
3.13. Проходить періодичний медичний огляд.
3.14. Систематично підвищує свою професійну кваліфікацію; бере участь у
роботі методичних об'єднань та інших формах методичної роботи.
3.15. Дотримується етичних норм поведінки, які відповідають громадському
статусу вчителя, у школі, побуті, громадських місцях.
3.16. Створює умови для безпечного здійснення навчального процесу,
ретельного дотримання правил техніки безпеки, санітарних та протипожежних
правил; негайно сповіщає адміністрацію школи про випадки виявлення в учнів зброї,
пожежо- і вибухонебезпечних предметів та пристроїв, отрут, наркотичних і
токсичних речовин, інших вилучених із цивільного вжитку речей.
3.17. Оперативно повідомляє адміністрацію школи про кожен нещасний
випадок, вживає заходів щодо надання першої долікарської допомоги.
3.18. Вносить пропозиції щодо покращення й оздоровлення умов здійснення
освітнього процесу, а також повідомляє керівників про всі недоліки в забезпеченні
навчального процесу, які знижують працездатність учнів.
3.19. Проводить інструктаж учнів з техніки безпеки під час проведення
виховних заходів з обов'язковою реєстрацією у класному журналі чи журналі
реєстрації інструктажів.
3.20. Організовує вивчення учнями правил охорони праці, правил дорожнього
руху, поведінки в побуті, на воді тощо.
4. Права
Вихователь має право на:
4.1. Участь в управлінні школою відповідно порядку, визначеного Статутом
школи.
4.2. Захист професійної честі й гідності.
4.3. Ознайомлення зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його
роботи, надання відповідних пояснень.
4.4. Захист своїх інтересів самостійно і/чи через представника, у тому числі
адвоката, у випадку дисциплінарного - чи службового розслідування, пов'язаного з
порушенням педагогом норм професійної етики.
4.5. Конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування, за
винятком випадків, передбачених законом.
4.6. Вільний вибір і використання методик навчання й виховання, навчальних
посібників і матеріалів, підручників, методів оцінювання знань учнів.
4.7. Підвищення у встановленому порядку своєї кваліфікації.
4.8. Проходження атестації на добровільній основі на відповідну кваліфікаційну
категорію.
4.9. Давання учням під час занять і перерв обов'язкових для виконання
розпоряджень, які стосуються організації занять і дотримання дисципліни,
притягнення учнів до дисциплінарної відповідальності у випадках і в порядку,
визначених відповідними правилами.
5. Відповідальність
5.1. Вихователь несе відповідальність за життя і здоров'я учнів групи, за
дотримання їхніх прав і свобод, визначених законодавством України.
5.2. За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і
Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, законних розпоряджень
директора школи та інших локальних нормативних актів, посадових обов'язків,
визначених цією Інструкцією, вихователь несе дисциплінарну відповідальність у
порядку, визначеному трудовим законодавством.
5.3. За застосування, у тому числі одноразове, методів виховання, пов'язаних із
фізичним і/чи психічним насиллям над особистістю учня, а також скоєння іншого
аморального вчинку вихователь може бути звільнений з посади відповідно до
трудового законодавства і Закону України «Про освіту».
5.4. За навмисно завдані школі чи учасникам освітнього процесу у зв'язку з
виконанням (невиконанням) своїх посадових обов'язків збитки вихователь несе
матеріальну відповідальність у порядку і в межах, визначених трудовим і/чи
цивільним законодавством.
6. Взаємовідносини (зв'язки за посадою)
Вихователь:
6.1. Працює за графіком, складеним виходячи з 30-годин-ного робочого тижня і
затвердженим директором школи.
6.2. Замінює у встановленому порядку тимчасово відсутніх вихователів на
умовах погодинної оплати.
6.3. Самостійно планує свою роботу на навчальний рік і навчальний семестр.
План роботи затверджується заступником директора школи з виховної роботи.
6.4. Подає заступнику директора школи з виховної роботи письмовий звіт про
свою діяльність за певний період роботи (семестр, навчальний рік).
6.5. Одержує від директора школи та його заступників інформацію нормативно-правового і організаційно-методичного характеру, ознайомлюється з відповідними
документами.
6.6. Працює у тісній взаємодії з учителями, класними керівниками і батьками
учнів (особами, які їх замінюють); систематично здійснює обмін інформацією з
питань, які належать до його компетенції, з адміністрацією та вчителями школи.



Про використання Інструктивно-методичних матеріалів з питань
створення безпечних умов організації
навчально-виховного процесу в групі
продовженого дня загальноосвітнього
навчального закладу
№ 1/9-503 від 18.07.2013
Міністерство освіти і науки, молоді та
спорту Автономної Республіки Крим,
управління (департаменти) освіти і науки
обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій,
Інститути післядипломної
педагогічної освіти
Про використання Інструктивно-методичних
матеріалів з питань створення безпечних умов організації
навчально-виховного процесу
в групі продовженого дня
загальноосвітнього навчального закладу
Надсилаємо для використання у навчально-виховному процесі загальноосвітніх
навчальних закладів Інструктивно-методичні матеріали «Створення безпечних умов
організації навчально-виховного процесу в групі продовженого дня
загальноосвітнього навчального закладу».
Зазначені матеріали будуть розміщені на офіційних веб-сайтах Міністерства
освіти і науки www.mon.gov.ua, Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
www.iitzo.gov.ua та надруковані у фахових журналах.
Додаток: Інструктивно-методичні матеріали на 8 арк.
Заступник Міністра                Б. М. Жебровський
Заїка А. М., 248-21-61
Додаток
до листа МОН
від__________2013 № ________
Інструктивно-методичні матеріали
«Створення безпечних умов організації навчально-виховного процесу в
групі продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу»
І. Загальні положення
Інструктивно-методичні матеріали розроблено відповідно до Законів України
«Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону праці».
Державна політика з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності в галузі
освіти базується на ряді принципів, з яких основними є пріоритет життя і здоров’я
учасників навчально-виховного процесу, повна відповідальність роботодавця,
власника або уповноваженого ним органу, керівника загальноосвітнього навчального
закладу (далі – навчального закладу) за створення належних, безпечних і здорових
умов праці і навчання, запобігання нещасних випадків та професійних захворювань.
Безпечні умови навчання і праці створюються відповідним середовищем, що
сприяє зміцненню здоров’я, збереженню життя і не спричиняє травмування учасників
навчально-виховного процесу.
Проведення занять у групі продовженого дня повинно відповідати вимогам
безпеки відповідно до:
Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх
навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01), затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від
14 серпня 2001 року № 63;
Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2004 року
№ 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 вересня 2004 року за №
1121/9720;
Положення про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 жовтня 2009 року №
1121;
Державних будівельних норм ДБН В.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних
закладів», затверджених наказом Державного комітету України у справах
містобудування і архітектури від 27 червня 1996 року № 117;
Правил пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти
України, затверджених наказом Міністерства освіти України, Головного управління
Державної пожежної охорони МВС України від 30 вересня 1998 року № 348/70,
зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 17 грудня 1998 року за № 800/3240
(далі – Правила пожежної безпеки);
Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених
наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної
політики України від 09 січня 1998 року № 4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції
України 10 лютого 1998 року за № 93/2533;
Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженого наказом
Міністерства освіти і науки України від 01 серпня 2001 року № 563, зареєстрованого в
Міністерстві юстиції України 20 листопада 2001 року за № 969/6160 (далі -Положення про організацію роботи з охорони праці).
ІІ. Основні вимоги безпеки під час навчально-виховного процесу
Організація і проведення навчально-виховного процесу у групі продовженого дня
в початковій та основній школах здійснюється вихователем, учителем іншим
працівником навчального закладу (далі - вихователь). Склад групи продовженого дня і
прізвище вихователя затверджуються наказом керівника навчального закладу на
початку начального року.
Навчальні приміщення (класні кімнати, кабінети) повинні бути віддалені чи
ізольовані від приміщень, що є джерелами шуму, запахів (майстерні, спортивні, актові
зали, їдальні, харчоблоки тощо) та об’єктів можливої підвищеної небезпеки для учнів.
Приміщення для відпочинку (сну) учнів 1 класу слід обладнувати в окремій
кімнаті (блоці), де відсутні шуми та запахи. Під час сну вихователь має стежити за
учнями, котрих розміщують на другому ярусі ліжок, утримуючи в належному стані
поручні, паски для їхнього страхування. Тривалість відпочинку (сну) першокласників
1,5 год.
У приміщеннях навчального закладу, зокрема, в класних кімнатах (кабінетах)
температура повітря повинна бути 17 – 20 ºС, у спальних приміщеннях – 18 – 20 ºС.
Відповідно до вимог повітряно-теплового режиму класні кімнати (кабінети) слід
провітрювати на перервах. Наскрізне провітрювання навчальних приміщень слід
здійснювати до початку і після закінчення занять, на великих перервах. Фрамугами та
кватирками слід користуватися протягом всього року. Вікна дозволяється відчиняти
вихователю або техпрацівникові у приміщеннях лише 1-го поверху. На другому та
третьому поверхах можна відкривати лише фрамуги, кватирки.
У разі несправності будь-якого шкільного обладнання, меблів учні мають
негайно припинити користування ними, вихователь повинен повідомити про це
керівника або завідувача господарською частиною навчального закладу.
Пожежна безпека в групі продовженого дня забезпечується відповідно до Правил
пожежної безпеки, зокрема, не дозволяється використовувати джерела відкритого
вогню (свічки, гасові лампи та ліхтарі тощо), нестандартні електронагрівальні
пристрої з метою опалення класних приміщень, використовувати електроплитки,
електрочайники, кип’ятильники для приготування їжі, за винятком спеціально
обладнаних приміщень.
У разі виникнення пожежі вихователь має негайно організовано вивести учнів з
приміщення навчального закладу згідно з планом евакуації, повідомити про це
адміністрацію  навчального закладу, викликати службу порятунку за відповідним
номером телефону. При евакуації вихователю необхідно переглянути усі шафи, столи,
де учні могли б заховатися, останнім вийти з приміщення класної кімнати, закривши
щільно вікна і двері, щоб полум’я не поширювалось до інших приміщень.
При незначному загорянні слід негайно відключити електроприлади та загасити
полум’я первинними засобами пожежегасіння, можна збити полум’я одягом, накрити
мокрою тканиною. Таку роботу виконують вихователі, технічні працівники (дорослі).
Вогнегасники мають розміщуватися на стендах або пожежних щитах, про місце
знаходження яких зазначається у планах евакуації зі шкільного приміщення.
Для практичного застосування правил безпеки під час евакуації необхідно
проводити навчальну евакуацію учнів під час проведення Дня цивільного захисту в
навчальному закладі.
У класній кімнаті (кабінеті) групи продовженого дня мають бути розміщені
правила поведінки учнів на прогулянках, інструкції з пожежної та електробезпеки,
правила дорожнього руху тощо.
ІІІ. Організація та безпечне проведення навчально - виховної роботи
з учнями у групі продовженого дня
3.1. Вимоги щодо організації навчально-виховного процесу
Відповідальність за життя і здоров’я учнів під час проведення занять у групі
продовженого дня покладається на вихователя, який проводить їх.
Під час проведення занять у групі продовженого дня учням дозволяється
перебувати в класних кімнатах, кабінетах, спортзалі, шкільних майстернях лише під
наглядом вихователя, користуватися спортінвентарем, займатися на спортивних
майданчиках з тренажерним спортивним обладнанням після проведення вихователем
інструктажу з безпеки проведення таких занять. Під час проведення спортивних
занять учні мають користуватися спортивним одягом та взуттям, що відповідають
їхньому розміру.
Учням не дозволяється залишати територію навчального закладу без дозволу
вихователя. Це може призвести до небезпечних ситуацій, що спричиняють нещасні
випадки.
Одним із видів діяльності учнів у групах продовженого дня є рухлива активність
на повітрі до початку самопідготовки (прогулянки, рухливі і спортивні ігри, суспільно
– корисна праця на пришкільній ділянці тощо), а після завершення самопідготовки –
участь у заходах емоційно-розвивального характеру (робота в гуртках, ігри,
вікторини, підготовка і проведення концертів художньої самодіяльності тощо).
Тривалість прогулянки для учнів протягом дня має бути не меншою, ніж 1,5 год.
Під час самопідготовки учні мають дотримуватися правил безпечної поведінки,
як під час уроків. Учнів, які виконали завдання самопідготовки раніше інших, слід
завантажити іншими видами робіт з навчальної діяльності (за вибором учня).
Для профілактики стомлюваності, зору, зняття напруження та формування
правильної постави учнів початкової і основної школи на заняттях (уроках) у групі
продовженого дня слід проводити фізкультпаузи, фізкультхвилинки, гімнастику для
очей (через кожні 15 – 20 хв навчальної діяльності протягом заняття).
На перервах учні повинні дотримуватися правил безпеки: не бігати коридорами,
не штовхатися, не застосовувати фізичну силу проти товаришів, не влаштовувати
бійки, не ображати інших тощо, не сідати на підвіконня, перила східців, елементи
системи опалення тощо. Рухатися коридором слід з правого боку, підніматися та
спускатися на поверхи приміщення - сходинками праворуч.
Для організації і контролю порядку у другій половині навчального дня (групах
продовженого дня) призначається щоденне чергування вихователів згідно з графіком,
затвердженим керівником навчального закладу.
Учні мають виконувати вказівки вихователя, чергового вихователя (учителя)
щодо дотримання правил безпечної поведінки, адекватно реагувати на зауваження та
пропозиції дорослих, чергових учнів.
Під час роботи в групі продовженого дня вихователь повинен звертати увагу
учнів на вимоги безпеки до об’єктів можливої підвищеної небезпеки на території
навчального закладу, перелік яких визначається керівником навчального закладу в
плані роботи з цивільного захисту.
Ігри з учнями на території навчального закладу слід проводити, як правило, на
ігрових майданчиках, засипаних піском або гравієм, чи ділянках з трав’яним
покривом (засіяних невисокою травою).
Не дозволяється стороннім особам відвідувати учнів під час проведення занять
без дозволу чергового вихователя (учителя), чергового заступника керівника
навчального закладу.
На підставі заяви батьків (осіб, які їх замінюють) дозволяється відпускати учнів у
зручний для батьків час у супроводі дорослих (родичів, старших учнів, інших осіб, які
вказані у заяві). Якщо за заявою батьків (осіб, які їх замінюють) учневі дозволено
залишати групу продовженого дня і самостійно прямувати додому після закінчення
занять, відповідальність за здоров’я і життя учня несуть батьки (особи, які їх
замінюють).
Після закінчення занять у групі продовженого дня учні в супроводі вихователя
організовано залишають класну кімнату (кабінет) і приміщення навчального закладу.
Після закінчення занять у групі продовженого дня чи позакласних заходів
перебування учнів у приміщенні та на території навчального закладу не дозволяється.
3.2. Вимоги до організації суспільно - корисної праці та робіт з
самообслуговування учнів
Під час проведення занять у групі продовженого дня учні беруть участь у різних
видах трудової діяльності навчального закладу. При цьому вони повинні
дотримуватися правил безпеки і дбайливо ставитися до шкільного майна.
До трудової діяльності в навчальному закладі відноситься суспільно-корисна
праця, самообслуговування та інші види діяльності: утримання в чистоті і порядку
класної кімнати (кабінету), спортивних майданчиків, робота на пришкільних ділянках
(озеленення, посадка, полив, догляд за рослинами тощо), робота в куточку живої
природи, садках, оранжереях, теплицях тощо.
Усі види робіт повинні проводитися з дотриманням правил охорони праці та
безпеки життєдіяльності учасників навчально - виховного процесу.  
У процесі самообслуговування учні можуть виконувати прибирання класних
кімнат (кабінетів) лише вологим методом з наступним провітрюванням приміщення.
Миття підлоги дозволяється учням лише з 10 років з використанням швабри і гумових
рукавичок.
Учні 2 – 4 класів можуть брати участь у прибиранні території навчального
закладу, доглядати за квітами, а учні 5 – 9 класів – у генеральному та щоденному
прибиранні пришкільної ділянки (підмітати, очищувати від снігу, саджати, поливати
дерева тощо). Одноразова тривалість роботи із самообслуговування учнів 2 – 4 класів
не повинна перевищувати 30 хв (1 год на тиждень), для учнів 5 – 9 класів – 45 хв (2
год на тиждень). Учні повинні працювати у спеціальному одязі (відповідне взуття,
халат чи фартух, головний убір, гумові рукавички).
Перед кожним видом праці вихователь повинен провести інструктаж з безпеки
роботи з відповідними інвентарем та пристосуванням.
Учні не допускаються до виконання роботи, що є небезпечною для їхнього життя
і здоров’я (робота із значним фізичним навантаженням, миття вікон, використання
хімічних речовин для прибирання, очищення даху від снігу, льоду, перенесення скла
та виробів з нього, прибирання санітарних кімнат, сходів, спортивних приміщень,
догляд за хворими тваринами тощо).
3.3. Вимоги до забезпечення учнів групи продовженого дня питною водою і
харчуванням
Для забезпечення учнів питною водою обладнуються питні фонтанчики,
автоматичні крани з температурою води не більше + 25º С. Допускається забезпечення
класної кімнати (групи) спеціальними ємкостями (пляшками) з питною водою та
одноразовими склянками.
Організація харчування учнів у навчальному закладі здійснюється відповідно до
нормативних документів Міністерства охорони здоров’я України.
При харчоблоці навчального закладу повинні бути списки учнів, які знаходяться
на диспансерному обліку і потребують дієтичного харчування.
Вихователь зобов’язаний чітко організовувати харчування учнів згідно з
порядком, визначеним відповідним наказом керівника навчального закладу.
Контроль за організацією харчування та правилами поведінки учнів у їдальні
здійснює вихователь.
3.4. Вимоги до організації та безпечного проведення екскурсій, походів,
практичної діяльності в довкіллі
Практична діяльність учнів групи продовженого дня у довкіллі здійснюється з
урахуванням індивідуально-психологічних особливостей, пізнавальних можливостей,
здібностей, інтересів учнів, зі створенням безпечних умов для їхнього життя і
здоров’я.
Рішення про можливість проведення прогулянки, екскурсії тощо на відкритому
повітрі приймає вихователь.
При спекотній погоді бажано не проводити прогулянки під відкритим сонцем. У
таку погоду учні мають знаходитися під тентом чи спеціальним накриттям або в
бесідках з покрівлею. Знаходячись на сонці, кожен учень (учениця) має одягнути
головний убір.
У дощову, засніжену погоду прогулянки на свіжому повітрі проводяться під
накриттям – тентами, у захищеному від вітру та снігу місці.
Для організації та проведення місцевих екскурсій, походів у межах міста, села
наказом директора навчального закладу призначається керівник екскурсії (учитель,
вихователь), який визначає маршрут екскурсії, готує відповідні документи на її
проведення.
Перед проведенням екскурсії керівник повинен ретельно обстежити ту ділянку
природного оточення, куди будуть приведені учні, обрати безпечні місця, де відсутні
небезпека нападу хижих, отруйних тварин (змій, павукоподібних, багатоніжок тощо);
болота, трясовини тощо.
Підготовлену інформацію про місцеву фауну та флору, про можливі зустрічі з
небезпечними та хижими тваринами, з отруйними рослинами, грибами під час
екскурсії (походу) та способи захисту від них керівник екскурсії має повідомити
учасників.
Місце екскурсії та відстань до неї визначається, виходячи з фізичних
можливостей учнів. При цьому слід ураховувати особливості дороги і стан погоди.
Перед проведенням екскурсії (походу) слід провести інструктаж з питань
безпечної поведінки учнів під час заходу. До організації та проведення практичної
діяльності в довкіллі доцільно залучати і батьків.
Під час перевезення учнів до місця екскурсії (походу) за допомогою транспорту
(залізничного, автотранспорту, міського електротранспорту тощо) слід користуватися
правилами безпеки, що зазначені в Основних вимогах щодо забезпечення безпечного
перевезення пасажирів під час здійснення нерегулярних пасажирських перевезень,
затверджених наказом Міністерства транспорту та зв’язку України, Міністерства
внутрішніх справ України від 25 травня 2007 року. № 450/167, зареєстрованих у
Міністерстві юстиції України 12 червня 2007 року за № 614/13881.
3.5. Планування роботи вихователя групи продовженого дня з питань
безпеки життєдіяльності
Відповідно до листа Міністерства освіти України від 15 травня 1995 року № 1/9-169 до посадової інструкції вихователя мають вноситися конкретні обов’язки та
відповідальність з безпеки життєдіяльності.
До плану роботи вихователь групи продовженого дня включає пункти щодо:
проведення днів, тижнів, місячників, заходів з актуальних питань безпеки життя
і здоров’я учнів;
перегляду фільмів про шкідливість тютюнопаління, наркоманії, токсикоманії,
алкоголізму, ігроманії з урахуванням вікових особливостей дітей; проведення бесід,
творчих конкурсів, читання науково-популярної літератури з різних аспектів
здорового способу життя і профілактики захворювань, інших питань безпеки
життєдіяльності;
організації, підготовки та оформлення матеріалів виставок, стендів з питань
безпеки життєдіяльності тощо.
Особливу увагу слід приділити роботі з попередження побутового травматизму,
ознайомленню з діями у разі виникнення нещасних випадків у побуті, наданню
першої домедичної допомоги потерпілим.
Планування роботи в групі продовженого дня передбачає проведення групових
занять, конкурсів, спортивних змагань, стартів та інших культурно-масових заходів,
що сприяють зміцненню здоров’я учнів, вчать учнів правил безпечної поведінки під
час навчально-виховного процесу і в побуті.
При організації і проведенні планової роботи в групі продовженого дня слід
використовувати навчально-наочні посібники, технічні засоби навчання, що
знайомлять учнів з правилами безпечної поведінки.
3.6. Порядок проведення та реєстрації інструктажів з безпеки
життєдіяльності в групі продовженого дня
Відповідно до Положення про організацію роботи з охорони праці перед
початком навчального року на першому занятті в групі продовженого дня та перед
виконанням кожного завдання, пов’язаного з використанням різних матеріалів,
інструментів, приладів тощо, а також перед початком канікул вихователь проводить з
учнями первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності, який реєструється в журналі
групи продовженого дня відповідно у графах «Короткий запис виховних заходів» або
«Час проведення та зміст спортивної години, прогулянок».
Позаплановий інструктаж з учнями проводиться у разі нещасного випадку, що
трапився під час навчально-виховного процесу.
Цільовий інструктаж проводиться з учнями перед проведенням позакласних,
позашкільних заходів (екскурсії, походи, спортивні змагання тощо), суспільно-корисної праці (прибирання територій, приміщень, робота на навчально-дослідних
ділянках тощо).
Позаплановий та цільовий інструктажі проводить вихователь, який відповідає за
проведення заходу.
Реєстрація позапланового та цільового інструктажів здійснюється у журналі
реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності, що знаходиться в класній кімнаті
(кабінеті).
Інструктаж з безпеки життєдіяльності перед проведенням спортивних ігор,
прибиранням території навчального закладу, інших робіт у групі продовженого дня не
реєструється у вищезазначеному журналі, запис про проведення такого інструктажу
вихователь робить у журналі групи продовженого дня.
Реалізація вихователем вимог безпеки життєдіяльності учнів гарантує їх безпеку
навчання у групі продовженого дня.








Інструкція з охорони праці № 48
для вихователя групи продовженого дня

1. Загальні положення
Вихователем групи продовженого дня може працювати особа, яка має
спеціальну педагогічну освіту, і за станом здоров'я може виконувати професійні
обов'язки.
Перед призначенням на роботу і періодично (один раз на рік) вихователь
повинен проходити медичний огляд.
З вихователем мають бути проведені інструктажі з охорони праці: вступний
(при вступі на роботу), первинний (на робочому місці), повторний (один раз на шість
місяців).
У разі виконання робіт, які не передбачені трудовою угодою або на які не
оформлюються розпорядження чи інші документи, вихователь повинен одержати
цільовий інструктаж на робочому місці.
Вихователь повинен знати правила пожежної безпеки і вміти користуватися
первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками).
Вихователь повинен вміти надавати першу (долікарську) допомогу. У разі
захворювання дитини чи нещасного випадку повинен негайно викликати медичного
працівника.
Вихователь один раз на три роки проходить навчання з охорони праці (безпеки
життєдіяльності) з наступною перевіркою знань.
При виявленні несправності обладнання, устаткування, пристроїв та в разі
нещасного випадку, який трапився в навчальному закладі, вихователь зобов'язаний
повідомити керівника закладу.
Вихователь відповідає за життя та здоров'я вихованців групи, в якій він працює,
забезпечує їх навчання, виховання та розвиток.
1.10. Знання і виконання вимог цієї інструкції є посадовим обов'язком
вихователя, а їх невиконання — порушенням трудової дисципліни, що тягне за
собою відповідальність, встановлену чинним законодавством.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
Вихователь перед початком роботи зобов'язаний оглянути ігрову кімнату,
ігровий майданчик з метою виявлення та усунення небезпечних для дітей факторів.
Перед проведенням екскурсій або прогулянок вихователь повинен заздалегідь
приготувати питну воду в закритій посудині та аптечку першої допомоги.
3. Вимоги безпеки під час виконання роботи
3.1. Вихователь зобов'язаний:
Постійно стежити за станом обладнання, вживати заходів щодо усунення
несправностей.
Бути уважним до дітей — не залишати їх без нагляду.
Не залучати дітей для одержання їжі з кухні і роздачі гарячих страв під час
чергування в групі.
Під час прийому їжі стежити, щоб діти правильно користувалися столовими
приборами, попереджувати їх про можливі опіки гарячою їжею.
Для пиття дітям давати тільки кип'ячену воду і в індивідуальних чашках,
зберігати воду в чистій закритій посудині.
Під час використання технічних засобів навчання дотримуватися інструкцій з їх
експлуатації та правил електробезпеки: вмикати їх у мережу лише сухими руками,
стежити за відповідністю показників напруги в електромережі, користуватися
справними електроприладами, розетками, вимикачами.
Тримати ножиці, голки, сірники, миючі засоби, ліки та інші небезпечні для
здоров'я дітей предмети в недоступному для дітей місці (зачиненій шафі); ножиці
для занять повинні бути з тупими кінцями.
Під час проведення занять стежити за правильною поставою вихованців; вони
повинні тримати рівно корпус, сидіти глибоко на стільці, ступні ніг мають спиратися
на підлогу, відстань від очей до поверхні столу — 30-40 см.
Під час прогулянки забезпечити умови для проведення ігор, вправ на бумі,
драбинках тощо з обов'язковою підтримкою дітей, систематично стежити за
міцністю кріплення фізкультурного обладнання та за правильною обробкою
дерев'яних конструкцій та приладів.
Під час прогулянки весь час тримати всіх дітей у полі свого зору, збираючись
повертатись назад, перевірити їх присутність, йти позаду, щоб бачити всіх дітей, у
першій парі ставити найбільш організованих дітей.
У разі виходу на прогулянку з дітьми за межі навчального закладу
дотримуватися правил дорожнього руху, переходячи вулицю, зупинити дітей біля
пішохідного переходу, стати з червоним прапорцем на проїжджій частині дороги, що
буде сигналом для припинення руху транспорту. Після повної зупинки транспорту,
перейти вулицю з дітьми.
Не допускати прогулянок-екскурсій з дітьми поблизу доріг з інтенсивним рухом
транспорту, трамвайних, залізничних колій.
Під час проведення занять на свіжому повітрі та прогулянок стежити, щоб діти
не вживали ягоди, рослини та гриби.
Під час перебування на території навчального закладу стежити, щоб діти не
виходили за її межі. Хвіртка повинна завжди бути замкненою, вихідні двері закладу
зачинені на засув.
У літній час стежити, щоб діти мали легкі головні убори для уникнення
перегрівів.
Негайно ізолювати дитину, яка захворіла у дошкільному закладі.
Завжди залишатися з вихованцями, не залишати їх без нагляду.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи
Вихователь зобов'язаний:
  перевірити стан приміщення;
  вимкнути всі технічні засоби навчання з електромережі;
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5,1. У разі виникнення будь-якої аварійної ситуації вихователь повинен:
5.1.1. Негайно повідомити про це керівника навчального закладу або
представника адміністрації.
5.1.2. Терміново відключити у групі все електрообладнання, яке знаходиться у
робочому режимі.
5.1.3. Евакуювати дітей із приміщення у випадку пожежі відповідно до плану
евакуації. У разі потреби звернутися по допомогу до інших працівників.
5.1.4. Повідомити керівництво у разі травмування дітей або працівників
закладу.
5.1.5. Надавати потерпілим першу (долікарську) допомогу, залишатися з ними
до приходу медичного працівника.
Заступник директора школи ______________
з навчальної роботи
З обов'язками ознайомлений «____» 20___ року
Інструкцію отримав _________________
Погоджено               Затверджено
голова профкому            наказ ____________



Орієнтовна інструкція з охорони праці №
під час проведення екскурсій
1.Загальні вимоги безпеки
1.1.Вибирають такий об'єкт для екскурсійна якому забезпечується повна  (учителі)
відповідають за дотримання правил техніки безпеки та охорону життя учнів.
1.3.Керівники екскурсії повинні вести постійний нагляд за учнями.
1.4.Забороняється проводити екскурсії на відкритих і закритих розподільних
пристроях при настанні грози, під час дощу, туману і в темний час доби.
1.5.Адміністрація школи зобов'язана:
- видати наказ по школі про проведення екскурсії, призначити керівника та
заступника, затвердити склад учасників;
- ознайомити керівника та заступника керівника з їхніми обов'язками згідно з
«Правилами проведення туристських походів, експедицій і екскурсій з учнівською і
студентською молоддю України», про що вони розписуються в журналі з техніки
безпеки;
- видати керівнику необхідні документи, підписані і завірені печаткою.
2.Вимоги безепеки перед початком проведення екскурсії
2.1.Перед кожною екскурсією учнів ознайомтесь із загальною характеристикою
об'єкта екскурсії, її маршрутом і правилами безпеки, яких необхідно дотримуватися
під час проведення екскурсії.
2.2.Кількість учнів, які одночасно беруть участь в екскурсії не повинна
перевищувати 25 чоловік.
2.3.Вирушаючи на екскурсію з учнями, учитель повинен маги при собі дорожню
аптечку першої допомоги
2.4.Допущені до екскурсії учні повинні бути ВІДПОВІДНО одягнені, не мати при
собі предметів, що створюють небезпеку під час проведення екскурсії.
2.5.Перед проведенням екскурсії роблять перекличку учнів і відмічають присутніх.
3.Вимоги безпеки під час проведення екскурсії
3.1.Другу перекличку і відмітку присутніх учнів проводять після прибуття на місце
екскурсії.
3.2.Якщо для доставки учнів до місця екскурсії використовується громадський
транспорт, посадку здійснюють групами під керівництвом вчителя. Про цьому у
транспортні засоби входять спочатку учні, а потім особа, яка ними керує. У такому
самому порядку здійснюється висадка учнів із транспортного засобу. Можна
доставляти учнів до місця екскурсії також на спеціально виділених транспортних
засобах. Для цього дозволяється використовувати автобуси і закриті вантажні
машини.
3.3.Перевозити дітей на відкритих вантажних машинах забороняється
3.4.Під час екскурсії забороняється розпалювати багаття, щоб уникнути пожеж, та
опіків учнів
3.5.Забороняється під час екскурсії пити воду з відкритих водойм. Необхідно
заздалегідь запропонувати взяти із собою (з дому) питну воду у пляшці
3.6.Під час екскурсії учням забороняється знімати взуття і ходити босоніж.
3.7.Під час руху, переходи дороги тільки на перехрестях на зелене світло світлофора.
3.8.Під час ходьби дивись під ноги, щоб не спіткнутися і не травмуватися на гострі
предмети.
3.9.Не пробуйте жодної із зібраних рослин на смак пам'ятайте, що це може
призвести до отруєння, а також зараження шлунково-кишковими хворобами.
3.10.Для ознайомлення з живими об'єктами водоймища користуйтесь сачками на
довгих палках, не заходячи у воду.
3.11 При знаходженні вибухонебезпечних та незнайомих предметів, зброї - не
торкатися і не зрушувати їх з місця. Про місце знаходження терміново повідомте
керівника.
4.Вимоги безпеки після закінчення екскурсії
4.1.Після закінчення екскурсії, перед відправленням у зворотній шлях, учителі
виводять усіх учнів з об'єкта екскурсії і перевіряють наявність їх за списком.
4.2.Після повернення з екскурсії ще раз перевіряють учнів за списком
5.Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1.У випадку аварійної ситуації на місці екскурсії учителі виводять учнів у безпечне
місце
5.2.При нещасному випадку учнів виводять у безпечне місце, а потерпілому надають
першу долікарську допомогу.
Інструкцію розробив учитель
Узгоджено
Керівник служби охорони праці –
заступник директора з навчально-виховної роботи
"____" ______________ 200 __ р.                   

Немає коментарів:

Дописати коментар